Afscheid Voorzitter Tijs Nabuurs

Bestuurswissel bij Zeelandia

Na een periode van 10 jaar neemt Tijs Nabuurs afscheid als voorzitter van Muziekvereniging Zeelandia. Een succesvol decennium waarin de vereniging het hoogste ledenaantal in haar meer dan 130-jarige bestaan bereikte. Nabuurs laat een gezonde vereniging achter, actief en betrokken bij het Zeelandse dorpsleven. Het bestuur gaat op zoek naar een opvolger, welke gekozen en benoemd zal worden op de ledenvergadering begin 2023. Tot die tijd neemt bestuurslid Willem Koenders de honneurs waar als voorzitter ad interim. 10 jaar voorzitterschap nodigt uit tot enige reflectie, dit is wat Tijs Nabuurs er zelf over schrijft:

10 jaar lang was ik de trotse voorzitter van Muziekvereniging Zeelandia. ‘Was’ staat er, want vanaf deze zomer geef ik de voorzittershamer door.

Zeelandia staat als vereniging al vele decennia stevig verankerd in het dorp Zeeland. Naast de meer traditionele muzikale bijdragen, zoals bij Sinterklaas, Carnaval, de Kerstmismis en andere dorpsfeesten, verzorgt de Muziekvereniging nu ook al tien jaar de muzikale opluistering van de jaarlijkse lintjesregen in de vorm van onze Royal-concerten in de het Witte Huis. Een fantastisch hoogtepunt voor de vereniging was hierbij het lintje voor onze eigen Mr. Zeelandia, Tjeu van Ras. Ook verzorgt Zeelandia nu al bijna tien jaar muzieklessen op de basisscholen in Zeeland. Naast dat wij ervan overtuigd zijn dat muzikale vorming essentieel is voor de ontwikkeling van het opgroeiende brein is het voor onze docenten elke keer weer prachtig om te zien hoe de jeugd geniet van de verschillende muziekvormen die hen aangereikt wordt.

Naast dit alles waren er in de afgelopen twee lustrums mooie en droevige momenten. Mooie momenten konden we vieren tijdens het vijftig jarig bestaan van onze slagwerkgroep en natuurlijk tijdens het geweldige dorpsfeest rond Zinderend Zeelandia, het 125-jarig bestaan van Muziekvereniging Zeelandia!

Droevige momenten waren er ook. Speciaal wil ik hierbij noemen de keren dat we afscheid moesten nemen van Corine van Bakel en Tiny van Dongen. Erg verdrietig om hen er niet meer bij te hebben en tegelijk hartverwarmend hoe we beide verliezen met de hele vereniging hebben beleefd.

Muziekvereniging Zeelandia is een mooie vereniging, met mooie mensen en – naar ik hoop – een mooie toekomst in, voor en met het dorp Zeeland.

Met een mengeling van trots en weemoed neem ik afscheid van deze mooie club en hoop er als toeschouwer nog veel en vaak van te mogen genieten.