Tien jaar Royal Concertreeks Zeelandia: Zeeland eert haar dorpsgenoten na lintjesregen

ZEELAND – “Een muziekverening als de onze moet midden in het dorp staan en een verbindende rol spelen in onze dorpsgemeenschap” vertelt Tijs Nabuurs, voorzitter van Muziekverening Zeelandia. “En vanuit die gedachte hebben we in 2012 het Royal Concert bedacht, waarbij ons harmonieorkest een muzikale galavoorstelling opvoert namens de Zeelandse gemeenschap, ter ere van haar gedecoreerde dorpsgenoten.” En daarmee is het 10-jarig jubileum van dit unieke concept een feit, want komende dinsdag, aan de vooravond van Koningsdag, zal ‘A Royal Power of Love’ plaatsvinden.

Het is een behoorlijke onderneming voor de relatief kleine muziekvereniging, zowel muzikaal als logistiek. “We werken met een professionele licht- en geluidsinstallatie, er wordt een groot podium voor meer dan 50 muzikanten gebouwd en er wordt een combo aan het orkest toegevoegd, dat is voor ons niet alledaags”, aldus Nabuurs. “Bovendien weten ook wij natuurlijk niet op voorhand wie onze eregasten zijn, dus moeten we op 26 april nog de nodige moeite doen de gedecoreerden te bereiken en hen uitleggen dat ze ’s avonds in een vol Witte Huis in het middelpunt van de belangstelling staan. Vaak helpt de burgemeester of een wethouder daar ook een handje in.”

A Royal Power of Love
Dirigent Will Veraa is verantwoordelijk voor de muzikale invulling: “Elk jaar zoeken we twee dingen: een thema en een goede zanger(es) of band. Het thema moet passen in een gala-achtige sfeer, maar kan verder zeer divers zijn. Een paar jaar geleden hadden we filmmuziek als thema en we hebben ooit een selectie gemaakt uit het repertoire van Queen.” Dit jaar vertelt het orkest het verhaal van de liefde, onder de titel A Royal Power of Love. Het bleek nog verdraaid lastig een keuze te maken uit het enorme aanbod van prachtige, tijdloze love songs. “Er is zoveel mooie muziek gemaakt,” glundert Veraa, “maar we hebben gekozen voor liedjes die herkenbaar zijn en het best passen bij onze zangeres Marlies, zodat zij kan stralen op het podium.”

Marlies Driessen uit Overloon is dit jaar de zangeres die het publiek meeneemt op een muzikale reis, op zoek naar de liefde… Zij is al menig jaar op het podium te vinden als frontvrouw van coverbands maar ook als solist voor verschillende projecten, waaronder het ‘Vierdaagse Orkest’ en de ‘Rabo Music Sensation’ in Boxmeer. Marlies is lid van de vocal group ‘Angels Rule’ waarmee ze in 2020 de jury van het SBS6 programma We Want More wegblies. Daarnaast maakt ze momenteel deel uit van de tribute-band ‘Collins Live Experience’, waarbij ze haar jarenlange ervaring met meerstemmig zingen gebruikt om de backing vocals te leiden. Haar veelzijdige stem maakt dat ze zich thuis voelt bij rockmuziek maar net zo makkelijk een gevoelige ballad of een knallende popsong zingt. Die veelzijdigheid gaat ze ook laten horen tijdens het Royals concert. “Ik heb heel veel zin om weer op het podium te knallen, want eindelijk mag het weer! Ik verheug me enorm.” Naast de muziek is Marlies werkzaam als docent Duits op het Udens College en als modestylist. “Ik houd erg van de afwisseling, elke dag is anders.”

Al met al belooft ook deze editie van het Royal concert een muzikaal spektakel te worden. Het concert vindt zoals altijd plaats op de avond voor Koningsdag (26 april) in het Witte Huis. Het concert begint om 20.30 uur en de zaal gaat om 19.30 uur open.

Kaarten (EUR 12,50) zijn verkrijgbaar bij Jumbo Eijsermans in Zeeland