Harmony & Metallica Theatershow 12 november 2022 in theater Markant Uden

Na 3 jaar wachten en voorbereiden was het afgelopen weekend dan eindelijk zover: Het 50-koppig harmonieorkest van Zeelandia en de Metallica tribute band The Unforgiven II voerden hun langverwachte shows uit. Hun eerbetoon aan Metallica S&M, de legendarische samenwerking van de wereldberoemde rockband met het San Francisco Philharmonic Orchestra. Voor veel rockliefhebbers in het publiek was het waarschijnlijk de eerste keer dat ze werden geconfronteerd met een harmonieorkest, maar de unieke samenwerking tussen band en orkest stuwde het enthousiasme naar grote hoogte.

Zaterdag 8 oktober genoot een volle zaal in DRU Poppodium in Ulft van de try out. Zeelandia-dirigent Will Veraa: “we waren toch wel een beetje nerveus om hetgeen we al zo lang repeteren echt uit te voeren voor een publiek dat we eigenlijk helemaal niet kennen. Maar na de eerste klanken was de spanning eraf en werd er op het podium evenveel genoten als in de zaal. Het enthousiasme van het publiek overtrof werkelijk onze verwachtingen: Kippenvel!”

Na een korte nacht moest er de volgende ochtend weer vroeg opgebouwd worden op het hoofdpodium van het Heerlijk Hemelrijk Festival. Hier stonden band en orkest voor de uitdaging het festival te openen. “Echt geweldig om voor zo’n enthousiast publiek te spelen, op zo’n podium in zo’n grote tent. We waren nog een beetje bang voor de opkomst, zeker vanwege het vroege tijdstip, maar de tent was echt goed gevuld en met de vele bekende gezichten in het publiek wat het echt genieten,” aldus Roel van Hees, de frontman van The Unforgiven II.

Veraa vult lachend aan: “normaal hebben we als orkest een publiek dat rustig op een stoel van onze muziek geniet, nu zongen mensen uit volle borst mee, met een biertje in de hand, het was voor ons echt onvergetelijk!”

De maanden repeteren voor orkest en band zijn nog niet voorbij want er komt nog een show! Willem Koenders, voorzitter a.i. van Muziekvereniging Zeelandia legt uit. “Het zou toch zonde zijn als het hier al stopt, na alle uren die erin zitten. We hadden op Heerlijk Hemelrijk een tijdslot van 1 uur, maar we hebben een repertoire ingestudeerd dat een stuk langer kan zijn. Bovendien is er een deel van onze achterban die we misschien niet op een festival terugzien en we willen echt iedereen de kans geven om dit unieke concert te kunnen ervaren, vandaar dat we er op 12 november nog een prachtige avondvullende theatervoorstelling aan kunnen toevoegen.”

De laatste kans om deze indrukwekkende show bij te wonen zal zijn op zaterdag 12 november in de theaterzaal van Theater Markant in Uden. Kaarten kosten 19,50 en zijn te koop via www.markantuden.nl/agenda.