Een onvergetelijk Zeelands muziekfeest!

Het werd een onvergetelijk muziek- en feestweekeinde. Jong en oud genoten van het slotfeest voor de viering van het 125-jarig bestaan van de muziekvereniging. Absoluut hoogtepunt was het eigen optreden van de harmonie en slagwerkgroep van Zeelandia op zaterdagavond tijdens een wervelende muziekshow op het feestterrein bij de sporthal in Zeeland.

Maanden van voorbereiding en de inzet van heel veel medewerkers hebben gezorgd dat er vrijdag en zaterdag op een schitterend ingericht terrein het ene na het andere muziekfeest werd gehouden. Dat begon vrijdagochtend met ruim 600 kinderen van de drie basisscholen uit Zeeland, Oventje, de Wizzert en de Vlasgaard. De kinderen en de ruim 100 ouders die waren meegekomen gingen helemaal uit hun dak door de muziek die werd gebracht, de muziekquiz en de maestro-wedstrijd voor leerkrachten van de drie scholen. Luid applaus, uitbundig schreeuwende en zingende kinderen maakten een onvergetelijke muziekfeest mee.

Het was de opmaat voor het optreden op de vrijdagavond van het Orkest van de Koninklijke Luchtmacht op het feestterrein dat was omgedoopt tot het Vrijthofplein. Een grote VIP-tent, feestverlichting en feestelijke aankleding zorgden voor veel sfeer. In de VIP-tent werd aan het begin van de avond een dinerarrangement aangeboden aan de vele sponsors en particulieren die daarvoor hadden ingetekend. Het terrein voor het podium stroomde helemaal vol met publiek. Het concert van het Orkest van de Koninklijke Luchtmacht werd de jubilerende vereniging en de bevolking aangeboden door de Vliegbasis Volkel. De topmuzikanten van dit orkest brachten onder leiding van chef-dirigent majoor Jasper Staps een staaltje van muzikale hoogtepunten. Het was hun splinternieuwe programma DANCE: 41 blazers, een zevenkoppige ritmesectie en vocalisten speelden en zongen nummers van onder meer Beyoncé, Armin van Buuren, Snarky Puppy, een ode aan Prince en David Bowie en nog veel meer nieuws. Lichteffecten en videobeelden op de grote LED-wall maakten de show compleet.

Zaterdagochtend moesten de vele vrijwilligers weer snel aan de slag om podium en terrein in orde te maken voor het grote slotfeest van Zeelandia: Zinderend Zeelandia. De VIP-tent werd omgetoverd tot zittribune, het terrein feestelijk aangekleed met statafels en overal versiering. Overdag was het bewolkt, maar toen harmonie en slagwerkgroep in de namiddag begonnen met de soundcheck brak ineens de zon door: een teken dat het een geweldige avond zou gaan worden. Een avond, die voor iedereen gratis toegankelijk was als uiting van dank aan de bevolking van Zeeland, die het mogelijk maakte dat de muziekvereniging al die 125 jaar een onmisbare rol speelt in het dorp.

De twee Zeelandia-orkesten, harmonie en slagwerkgroep maakten het waar. Een wervelende muziekshow is het zaterdagavond geworden voor een publiek van meer dan 1200 mensen. Zeelandia speelde een repertoire van moderne muziek in verschillende stijlen. Een zanggroep van negen zangers en zangeressen en een

combo zorgden samen met harmonie en slagwekgroep voor een muziekfeest, dat het publiek zo enthousiast maakte dat op sommige momenten het zingende publiek de muzikanten bijna wist te overstemmen. Onder de muzikale leiding van Will Veraa (harmonie) en Robbert Hendriks (slagwerkgroep) ontstond een ware festivalstemming, het publiek schreeuwde steeds weer om meer. De muzikanten van Zeelandia beleefden een avond om nooit meer te vergeten. Met volledige inzet en met zo’n zichtbaar plezier zweepten ze het publiek op. Op die manier werd het een concert om nooit meer te vergeten. Daar droeg de Vriendenkring Zeelandia ruim aan bij. Voorzitter Wim Schraven feliciteerde de vereniging uitbundig en overhandigde aan Zeelandiavoorzitter Tijs Nabuurs een cheque van 2500 euro, een cadeau dat besteed kan worden aan de uitbreiding en verbetering van de eigen muziekopleiding van Zeelandia.

Zinderend Zeelandia, de viering van het 125-jarig bestaan van de muziekvereniging heeft op vrijdag en zaterdag een onvergetelijk slot gekregen. Dat is te danken aan de inzet van al die muzikanten, alle vrijwilligers en alle sponsors die het grote feest mogelijk hebben gemaakt. De medewerking van overheidsinstanties als de gemeente Landerd en de vliegbasis Volkel heeft zeker bijgedragen aan het succes. Muziekvereniging Zeelandia is daar dankbaar voor en ziet het als een grote stimulans om te zorgen dat haar muziek een belangrijke bijdrage blijft leveren aan het goede gemeenschapsgevoel in het dorp.