AFGELAST – Een Jubilarissenconcert in Coronatijd

*** UPDATE 1 oktober 2020: Helaas kan ons jubilarissenconcert i.v.m. de nieuwe, strengere corona-maatregelen niet doorgaan. ***

Zeelandia is na de zomer weer begonnen met gezamenlijk repeteren. Uiteraard zorgen de nodige voorzorgsmaatregelen ervoor dat we nog even moeten wennen aan het nieuwe normaal, maar het is weer heerlijk om met elkaar muziek te maken.

Vanzelfsprekend willen we dan ook weer -letterlijk- van ons laten horen! En dus waren er al direct weer plannen om een concert te organiseren in oktober. Zoals gebruikelijk staat dit najaarsconcert altijd in het teken van de jubilarissen binnen onze vereniging en ook dit jaar zal dat het geval zijn. Maar een concert organiseren in Coronatijd is niet eenvoudig. De grootste impact die het heeft is uiteraard de beroemde en beruchte anderhalve meter regel: nu zowel muzikanten als toeschouwers minimaal anderhalve meter uit elkaar moeten zitten, heeft dat tot gevolg dat we veel minder mensen kunnen toelaten in de zaal. Dat betekent dat het jubilarissenconcert dit jaar voor het eerst een besloten concert zal zijn, enkel toegankelijk voor de genodigden van de jubilarissen. Gelukkig zal LanderdTV aanwezig zijn om opnames te maken, zodat eenieder er later van via hun uitzending alsnog van kan genieten.

De Jubilarissen van Zeelandia

Maarliefst 200 jaar lidmaatschap van Zeelandia vieren we dit jaar, verdeeld over 5 Jubilarissen: Reggie Verstegen, Mieke Cornelissen, Tonnie van de Ven, Wim van Dongen en Kees van Gerwen.

Reggie Verstegen heeft haar eerste 10 jaar als trompettist bij Zeelandia erop zitten. Toen haar dochters Fenna en Hilde als jonge muzikantjes startten bij Zeelandia, begon het bij Reggie ook te kriebelen. Ze koos voor trompet en dankzij hard werken, veel oefenen en een flinke dosis muzikaal talent zat ze in no time bij ons in het harmonieorkest en bij BBZ. Inmiddels is ze uitgegroeid tot onmisbare muzikale kracht.

Al sinds 1995 zit Mieke Cornelissen op de voorste rij van ons harmonieorkest. Ze bespeelt zowel dwarsfluit als piccolo (ook bij BBZ) en is altijd enorm betrokken bij onze vereniging, net als de rest van haar gezin. Want haar partner Ronald Bongers heeft ze bij Zeelandia ontmoet en ook haar beide kinderen, Mijntje en Pepijn zijn inmiddels muzikant bij Zeelandia. We doen als vereniging nooit vergeefs een beroep op haar. Als lid van de activiteitencommissie is Mieke heel actief en voortdurend blijkt dat ze een groot hart heeft voor onze vereniging; altijd bereid mee te helpen, mee te denken en vol met goede ideeën die ons als vereniging echt hebben geholpen, bijvoorbeeld in de werving van nieuwe jeugdleden.

Als er een prijs voor loyaliteit zou zijn, zou deze voor Zeelandia absoluut moeten gaan naar Tonnie van de Ven. Ongelooflijk trouw als hij is, laat hij vrijwel geen enkele repetitie of optreden schieten en kunnen we altijd op hem rekenen. Aan de hand van vader Ties kwam hij de vereniging binnen en inmiddels is hij niet meer weg te denken uit de klarinet sectie. Al ruim 40 jaar een waardevolle kracht voor ons orkest. Hij is ook een echte ‘old school’ harmonie liefhebber, want echte harmoniemuziek en de traditionele marsen mag hij nog altijd zeer graag spelen.

Waar zouden we als vereniging zijn zonder stille kracht Wim van Dongen. Al 60 jaar onopvallend aanwezig, maar oh zo belangrijk voor een club als de onze. Bovenal een ontzettend goede muzikant, hij kan een klarinet laten klinken als geen ander en menig muzikant zal de klank van Wim met de ogen dicht herkennen. Maar daarnaast is hij ook al jaren onze eigen instrumenten reparatie service… Ontelbare keren heeft hij muzikanten uit de brand geholpen met een snelle reparatie, vaak zelfs ter plekke. Met een stukje kauwgom en een paperclip moest er eens vlak voor een concert nog een klarinet gerepareerd worden, maar daar draait Wim zijn hand niet voor om. Met zijn technisch vernuft vindt hij altijd een oplossing. Al decennialang is hij de beheerder van onze spaarkas en naast gewaardeerd muzikant in ons harmonieorkest, mag ook het Zeelands Amusement Orkest profiteren van zijn muzikaliteit.

Nog een stille kracht in het orkest en een ongelooflijk getalenteerd muzikant is Kees van Gerwen. Hoewel 65 jaar lidmaatschap officieel geen mijlpaal is volgens de landelijke organisatie van muziekgezelschappen KNMO, laten we dit zeker niet onvermeld. Kees mag zich al jaren erelid van Zeelandia noemen en zijn verdiensten voor onze club zijn enorm. Los van alle hand- en spandiensten die hij in al die jaren heeft verricht als muzikant en bestuurslid, is Kees vooral een echte ‘harmonieman’: ontzettend muzikaal met een uitstekend gehoor, maar ook een echte liefhebber van harmoniemuziek. We hopen dat we nog jaren van hem mogen genieten in ons orkest en vereniging.