130 jaar gezamenlijk jubileum

Liefst 130 jaar spelen ze gezamenlijk bij muziekvereniging Zeelandia. Vier van onze jubilarissen worden op zondag 30 oktober in het zonnetje gezet. Saxofonist Harrie Willems neemt meer dan de helft van die jaren voor zijn rekening. Hij is dit jaar 70 jaar lid van onze vereniging. Niet alleen lid, maar al die jaren actief als muzikant. Daarmee levert hij een unieke prestatie, het is bij Zeelandia nog nooit eerder voorgekomen. Harrie is in 1946 lid geworden. Hij begon als jonge muzikant op de bariton en oefende thuis op de stal. Dat vond zijn moeder niet zo’n mooi geluid en dus stapte Harrie al snel over op de klarinet. Dat instrument heeft hij tot in de jaren ’80 van de vorige eeuw gespeeld, na het aantreden van Frans van Zutphen als dirigent wisselde hij de klarinet in voor de saxofoon, het instrument dat hij nu speelt bij de harmonie. En niet alleen daar, Harrie is nog steeds actief als muzikant bij het Zeelands Amusements Orkest en bij het Seniorenorkest in Uden. Harrie is altijd aanwezig, hij slaat nauwelijks een repetitie of optreden over.

De overige 60 jaar van de 130 worden volgemaakt door twee zilveren jubilarissen, Lieke van den Elzen (slagwerkgroep) en Willem Koenders (saxofonist harmonie) en door Marnick Dekkers, die dit jaar 10 jaar speelt bij de slagwerkgroep. Lieke van den Elzen was bij de slagwerkgroep 25 jaar geleden een ‘herintreedster’, ze was in haar jeugd al vele jaren lid geweest van de drumband. Zij heeft in de laatste 25 jaar de hele ontwikkeling naar de huidige slagwerkgroep meegemaakt en de omschakeling naar het melodisch slagwerk, waaraan zijn nu een waardevolle bijdrage levert. Willem Koenders is als jong ventje bij de harmonie gaan spelen en was tevens muzikant bij blaaskapel BBZ, dat hij ook muzikaal heeft geleid. Hij zet zich als bestuurslid al jarenlang in voor onze muziekvereniging en is daarbinnen o.a. de man die voor de publiciteit zorgt. Marnick Dekkers is in het gezelschap jubilarissen de jongste, hij speelt 10 jaar mee met de slagwerkgroep.

Tijdens het jubilarissenconcert van 30 oktober worden de vier muzikanten gehuldigd. Het concert is in de grote zaal van De Morgenzon en begint om 11 uur. De toegang is gratis.