12 februari 2023 ‘voorjaarsconcert’ Zeelandia: Jubilea en afscheid.

Zondag 12 februari aanstaande is het weliswaar nog winter, maar gezien de temperaturen kunnen we Zeelandia’s eerste concert van 2023 gerust een voorjaarsconcert noemen. In de grote zaal van de Morgenzon trappen we het nieuwe jaar af met een muzikaal eerbetoon aan de vele jubilarissen die onze vereniging dit jaar rijk is. Bovendien nemen we nog officieel afscheid van een tweetal mannen die veel betekend hebben voor Zeelandia.

T-sleutel en 10-jarig Jubileum
Het is voor een orkest altijd een hele eer als we nieuwe muzikanten mogen verwelkomen, in het bijzonder als ze uit onze eigen opleiding komen. Ook voor de leerlingen zelf is het een belangrijke mijlpaal om voor het eerst bij ‘het grote’ orkest te mogen spelen, vandaar dat we dat moment markeren met een onderscheiding, de zogenaamde T-sleutel, vernoemd naar Oud Voorzitter Tjeu van Ras. Dit jaar mogen we deze T-sleutel overhandigen aan Tim van den Elzen, die vanuit onze opleiding is doorgestroomd naar de slagwerkgroep.

Iemand die 10 jaar geleden zijn T-sleutel kreeg en dus nu zijn eerste decennium als Zeelandia-muzikant viert, is Sjors van Hees. Telg uit de muzikale familie Verstegen en slagwerker bij de slagwerkgroep, maar ook regelmatig te zien bij de harmonie als we wat extra versterking nodig hebben.

Nog twee andere muzikanten vieren hun 10-jarig jubileum en beide kunnen we zogenaamde ‘herintreders’ noemen: Johan Dekkers en Erica Bongers. Beiden hebben ze al veel meer Zeelandia-jaren op hun palmares, maar vanwege studie en andere bezigheden zijn ze er een tijdje tussenuit geweest. Maar het Zeelandia-bloed blijft natuurlijk stromen waar het niet gaan kan en dus besloten ze allebei om terug te keren en dat is nu 10 jaar geleden.

Erica is saxofoniste bij de harmonie en BBZ en daarnaast ontzettend actief binnen de activiteitencommissie. Ook vervult ze de rol van vertrouwenscontactpersoon voor onze vereniging. Dus niet alleen zeer muzikaal, maar ook zeer betrokken.

Johan is een slagwerker bij de slagwerkgroep en daarnaast onze penningmeester. Ook een betrokken en uiterst betrouwbaar (bestuurs)lid van onze vereniging. Het welzijn van ‘zijn’ slagwerkgroep en Zeelandia gaat hem na aan het hart en dus zijn we enorm trots dat Johan zoveel tijd en energie steekt in onze club.

Zilveren Jubilarissen
Dit jaar mogen we maar liefst 3 muzikanten eren met een Zilveren Jubileum en ook deze leden maken zich meer dan alleen muzikaal verdienstelijk voor Zeelandia.

Susanne Kleijn is al 25 jaar klarinettiste van de harmonie. Dat ze een instrument zou gaan bespelen was geen verrassing, ze is immers de dochter van Jan en Dorry Dekkers, en komt daarmee echt uit een “Zeelandia-familie’’. Ook opa speelde bij Zeelandia en het kan natuurlijk niet anders dat we ook de kinderen van Susanne als muzikant gaan verwelkomen. Susanne is naast muzikante ook jarenlang lid geweest van de activiteitencommissie en leverde daarmee een bijdrage aan verenigingsactiviteiten die niet direct met muziek te maken hebben, iets wat natuurlijk belangrijk is voor de verbinding binnen onze club. En dat dat effect heeft blijkt, want zelf houdt ze het al een kwart eeuw vol.

Nog een klarinettiste die er 25 dienstjaren op heeft zitten is Ester Selten. Net als Susanne vinden we haar op de eerste rij van het harmonieorkest. Ester is daarnaast ook bestuurslid van Zeelandia en in veel opzichten het creatieve brein van onze club. Of het nu gaat om de huisstijl en het logo van de vereniging, of de promotiefilmpjes en flyers van onze concerten, vrijwel altijd komen ze van de hand van Ester. Ook het onderhouden van de website en social media ligt in haar capabele handen en in die zin is ze echt een onmisbare kracht in de vereniging. Misschien niet zo op de voorgrond, maar enorm waardevol.

De derde Zilveren Jubilaris is Peter Huvenaars. Peter is hoornist bij het harmonieorkest en begon pas relatief laat met het bespelen van een instrument. Waar ongetwijfeld velen wel eens overdenken dat ze graag een instrument hadden willen bespelen, voegde Peter de daad bij het woord, ruim 25 jaar geleden. Hij nam muziekles, kwam in korte tijd bij het orkest en is sindsdien een vaste waarde. Ook hij doet meer dan alleen muziek maken. Peter is jarenlang bestuurslid geweest en heeft in die hoedanigheid verantwoordelijkheid gedragen voor ons instrumentarium. Maar ook nu maakt hij zich met allerlei hand- en spandiensten verdienstelijk voor Zeelandia. En zeker niet onbelangrijk: hij beheert de bar tijdens de harmonie repetities.

Stuk voor stuk zijn onze Jubilarissen echte verenigingsmensen die we dan ook graag in het zonnetje zetten tijdens ons concert. Alle jubilarissen hebben een eigen favoriet nummer mogen uitkiezen dat door Slagwerkgroep en Harmonie uitgevoerd wordt. En dus krijgen we een divers programma te horen: Van Red Hot Chilli Peppers tot Robbie Williams en van Guns ’n Roses tot Riverdance. Ook het meer klassieke harmonierepertoire komt aan bod.

Afscheid Tijs Nabuurs en Robbert Hendriks
Tijs Nabuurs nam afgelopen zomer al afscheid als voorzitter, maar tijdens dit concert willen hier we toch nog even publiekelijk bij stilstaan. Tijs heeft 10 jaar gediend als voorzitter. Het was een enorm succesvol decennium waarin de vereniging het hoogste ledenaantal in haar meer dan 130-jarige bestaan bereikte. Hij laat een gezonde vereniging achter, actief en betrokken bij het Zeelandse dorpsleven en daarmee kunnen we een mooie parallel trekken met Tijs zelf, want niet alleen Zeelandia heeft van zijn talenten en inzet mogen profiteren, ook bijvoorbeeld Festilent mag rekenen op zijn actieve betrokkenheid. We kunnen Tijs karakteriseren als een ‘meewerkend voorman’: een voorzitter die het liefst mee bouwt en sjouwt als daar om gevraagd wordt en liever niet meer praat of vergadert dan nodig is. We gaan hem missen.

Tot slot nemen we op het concert nog afscheid van een kind van de club: Robbert Hendriks. Robbert begon meer dan 35 jaar geleden als slagwerkleerling en kwam al snel als slagwerker bij de drumband. Onder leiding van Inge van Abel maakte hij mee dat de drumband transformeerde tot slagwerkgroep en werd hij een toonaangevend muzikant in die groep. Ook drumde hij bij BBZ. Legendarisch binnen de vereniging is een 15 minuten durende slagwerksolo die hij gaf tijdens een optreden van BBZ in Duitsland, de hele tent stond op de banken. De club had echt een slagwerktalent in haar gelederen. Hoewel hij nooit helemaal weg was, zagen we Robbert een aantal jaren aanzienlijk minder. In dienst van de Koninklijke Marine (waar hij ook musiceerde) was er weinig tijd om in Zeeland muziek te maken. Maar hij kwam terug… en hoe. In 2007 nam hij het stokje over als instructeur van de slagwerkgroep, nadat we geen succesvolle opvolger van Inge hadden gevonden. En dat was een schot in de roos. Robbert wist als geen ander zijn energie over te brengen op zijn muzikanten. Vooral de jeugdige leden konden geen genoeg krijgen van zijn lessen en repetities. Misschien wel tot zijn eigen verbazing bleek hij een uitstekend instructeur te zijn. Maar liefst 16 jaar heeft Zeelandia mogen genieten van zijn talent, wat uitzonderlijk lang is. En het typeert Robbert dat hij afscheid neemt voordat hij zijn energie verliest. En dus nemen we op 12 februari met veel trots en respect afscheid van ‘onze’ Robbert, een Zeelandia icoon.

We nodigen iedereen van harte uit om dit bijzondere concert bij te wonen op Zondag 12 februari a.s. in de Morgenzon. De zaal is open vanaf 13.30 uur, het concert begint om 14.00 uur en de toegang is gratis.